حل تمرین فارسی ششم/فصل اول،درس دوم:پنجره های شناخت

فارسی ششم ، صفحه ی ۱۶

درک  مطلب  

۱. باتوجه به متن درس ،نظر گروه ایمان چه بود؟

جواب۱:آن ها معتقد بودند که آن چهار کلمه ی “خود ، خلق،خلقت ،خالق ” به همین ترتیب گفته شده درست است چون ما اول با شناخت خود وبعد خلق به خلقت و سرانجام به خالق ایمان می آوریم.

۲.نظر شما درباره ی آن چهار واژه چیست؟

جواب۲:این است که هرچه دقیق تر وبیشترخود را بشناسیم می توانیم خدارا بهتر بشناسیم.

۳.نظر گروه اخلاق را با گروه تفکر مقایسه و یک شباهت آن ها را بیان کنید.

جواب۳:

گروه اخلاق ریشه همه چیز را در اخلاق نیک می دانستند و اعتقادشان براین بود که با اخلاق نیک و رفتار پسندیده می توانیم خالقمان را بشناسیم.

گروه تفکر معتقد بودند شباهت حرف اول این چهار کلمه یعنی همه از اول مثل هم هستند و بعد هرچه از آغاز آفرینش فاصله میگیرند تفاوت ها بیشتر می شود.

شباهت :هر دو به همدلی واتحاد و دوستی انسان ها اشاره داشتند.

۴.شما نظر کدام گروه را می پسندید؟ دلیل آن را برای کلاس بازگو کنید.

جواب ۴: گروه ایمان ، چون معتقدند از شناخت خود بعد شناخت خلق و خلقت می توانیم خالقمان را بهتر بشناسیم.

صفحه ی  ۱۷ 

گوش کن  و بگو 

به قصه ی “رفتار نیکان” که برای شما پخش یا خوانده  می شود،با دقت گوش دهید و بر اساس نمودار زیر گفت و گو کنید. سپس به پرسش ها پاسخ دهید.

عنوان/نام داستان نیکی به پدر ومادر
شخصیت ها پیامبر و مرد صحرا نشین
مکان/فضای داستان مسجد
زمان رخدادهای داستان هنگام پخش اذان
پیام داستان به پدر و مادر خود احترام بگذاریم و با آن ها مهربان باشیم
نام کتابی که داستان از آن نقل شد مرام خوبان

پرسش ها

۱. موضوع اصلی داستان چه بود؟

جواب۱: نیکی به پدر ومادر

۲.چرا زبان مرد،بند آمده بود؟

جواب۲: از دیدن پیامبر

۳.پیامبر(ص) درباره رفتار با پدر ومادر چه سفارشی فرمودند؟

جواب۳:بر همگان واجب است که با پدر و مادر خود با مهربانی و فروتنی و احترام رفتار کنند در قرآن کریم هم گفته شده است که احترام به پدر ومادر واجب است.” لا تعبدون الا الله وبالوالدین احسانا”

۴. شعری که در داستان خوانده شد از کیست؟

جواب۴: سعدی

صفحه ی ۱۹

خوانش و فهم 

۱. در مصراع “می ریختم تمام جهان را به پای تو” ، “تو” به چه کسی اشاره دارد؟ّ 

جواب۱: مادر

۲. بیت “مهرت برون نمی رود از سینه ام که هست / این سینه خانه ی تو و این دل سرای تو”  چگونه خوانده می شود؟ چرا؟

جواب۲: مهرت برون نمی رود ، ازسینه ام ، که هست این خانه ، خانه ی تو و این دل ، سرای تو .

برای خواندن این بیت با توجه به جای ویرگول ها باید مکث های لازم قرار داده شود تا معنی شعر را به درستی برساند.

یعنی مهر وعشق تو همیشه در دل من است ودل من خانه ی توست وتوهمیشه در آن جای داری.

صفحه ی ۲۳

درک و دریافت

۱.پیرزن در کجا زندگی می کرد؟

جواب۱: در باغی که نزدیک شهر بود.

۲. تفاوت های کلاغ و هدهد را بیان کنید.

جواب۲:هدهد زیبا و خوش آواز است اما کلاغ این گونه نیست.

هدهد نماد خوش خبری و کلاغ نماد شومی وبدخبری است.

۳.باتوجه به متن درس پیرزن چه ویژگی هایی داشت؟

جواب۳: مهربان ، باهوش ودانا وزیرک وعاقبت اندیش

۴. به نظر شما چرا بعضی افراد زود به دام می افتند؟

جواب۴: به دلیل غرور و تکبری که دارند.

۵. ازین داستان چه فهمیدید؟

جواب۵: مغرور نباشیم و متواضع و فروتن باشیم ومسئولیت کارهایمان را بپذیریم وروی  سرنوشت وقسمت نگذاریم.

صفحه ی ۲۴

کارگاه درس پژوهی

۱.یکی از نویسندگان زیر را به دلخواه انتخاب و گزارش کوتاهی درباره ی آن به کلاس ارائه کنید.

  • ابوعلی بلعمی
  • سعدی
  • ابوالقاسم حالت 

جواب۱:

ابوالقاسم حالت

ابوالقاسم حالت ، شاعر ، مترجم و طنز پرداز معاصر ایرانی است که درسال ۱۲۹۳ در تهران به دنیا آمد.بعد از تحصیلات متوسطه در شرکت نفت استخدام شد.دیوان او شامل مثنوی ها ، قصاید ،غزلیات و رباعیات است. او شاعر سرود “پاینده بادا ایران” که اولین سرود ملی ایران بعد از انقلاب بود می باشد.ابوالقاسم حالت در زمینه موسیقی اصیل ایرانی هم فعال بود و مدت طولانی با مجله “گل آقا”همکاری کرد. ازو آثار ادبی و فرهنگی فراوانی در زمینه طنز شعر ادبیات و ترجمه باقی مانده است. از مجموعه اشعار او می توان به فکاهیات حالت ،بحر طویل های هد هد میرزا، دیوان شوخ، دیوان اشعارو… اشاره کرد.او درآبان ماه سال ۱۳۷۲ براثر سکته قلبی در گذشت.

حتما ببینید

حل تمرین پیام‌های آسمان نهم/ درس دوازدهم: جهاد

پیام‌های آسمان نهم: فعالیت کلاسی صفحه 134 در آیه بالا خداوند جهاد را به یک …

error: Content is protected !!