حل تمرین نگارش پنجم|درس هشتم:دفاع از میهن

نگارش پنجم صفحه40

1-الف)جدول زیر را با واژه های درس کامل کنید.

1 غ ر ق
2 ق د ر
3 ف ر و غ
4 پ ی غ ا م
5 م ق ا و م ت
6 غ ل ت ی د ن د

ب)یک بار از روی واژه های جدول بالا بنویسید.

غرق-قدر-فروغ-پیغام-مقاومت-غلتیدند

صفحه41

2-در متن درس،جمله هايی را كه واژه های زير در آنها به كار رفته،پيدا كنید و بنويسيد.

سردار شجاع: ايران،ميهن عزیز و دوست داشتنی،در دوران ما نیز هزاران سرباز و سردار شجاع،به خود دیده است.

خاک وطن: آیا باید تسلیم شد و چیرگی دشمن را بر خانمان دید و خواری و خفّت را به جان خرید،یا جنگید و خاک وطن را از خون خود گلگون کرد؟

شکوه خیره کننده: تخت جمشید با عظمت و شکوه خیره کننده اش،مرکز فرمانروایی این سرزمین پهناور بود.

سپاه عظیم: اسکندر که تا آن زمان در هیچ جا مانعی این گونه،در برابر سپاه عظیم خود ندیده بود،غرق اندوه شد.

3-از میان واژه های زیر،واژه هایی را که با واژه ی«دوست»ترکیب می شوند،پیدا کنید و
بنویسید.

محاصره-مال-گرامی تر-فروغ-کتاب-وطن-تسلیم-زر-ناگاه-پایداری

مال دوست:به کسی می گویند که مال و ثروت را دوست دارد.

کتاب دوست:به کسی می گویند که کتاب را دوست دارد.

وطن دوست: به کسی می گویند که وطن و کشورش را دوست دارد.

زر دوست:به کسی می گویند که زرو طلا را دوست دارد.

صفحه42

1-جمله های زير را با دقت بخوانيد و آنها را مرتب و شماره گذاری كنيد.

3 و سلام می شنوی.

7 كارهای خوبمان نتيجه ی خوب دارد.

5 باز همان را به تو برمی گرداند. 

1 حتما تا به حال،به كوه رفته ای. 

9 و اگر كار بدی انجام دهيد،به خودتان بدی كرده ايد. 

2 اگر آنجا به كوه سلام كنی،صدای سلامت به خودت برمی گردد. 

6 دنيا هم مثل كوه است. 

8 و كارهای بدمان نتيجه ی بد

4 اگر هم به كوه حرف تند و تلخي بزنی، 

صفحه43

2-متن را با ترتيب درست بنويسيد.

حتما تا به حال به کوه رفته ای.اگر آنجا به کوه سلام کنی،صدای سلامت به خودت بر می گردد و سلام می شنوی.اگر هم به کوه حرف تند و تلخی بزنی،باز همان را به تو بر می گرداند.دنیا هم مثل کوه است.کارهای خوبمان نتیجه ی خوب دارد و کارهای بدمان نتیجه ی بد و اگر کار بدی انجام دهید،به خودتان بدی کرده اید.

3-با توجه به مفهوم متن،دو سؤال طرح كنيد و پاسخ آنها را بنويسيد.

نتیجه کارهای خوب و بدمان در دنیا چگونه است؟

کارهای خوبمان نتیجه ی خوب برایمان دارد و کارهای بدمان نتیجه ی بد.اگر کار خوبی انجام دهیم به خودمان خوبی کرده ایم و اگر بدی انجام دهیم،به خودمان بدی کرده ایم.

چرا دنیا به کوه تشبیه شده است؟

زیرا همچون کوه که تمام صداها و حرف های ما را به خودمان باز می گرداند،می تواند تمامی اعمال خوب و بدمان را به خودمان برگرداند.

صفحه44

شرح حال يا خاطره ی يكی از كسانی را كه در راه دفاع از ميهن فداكاری كرده اند،بنويسيد.

موضوع:شرح حال مصطفی چمران

مصطفی چمران ساوه‌ای در سال ۱۳۱۱ خورشیدی در خیابان پانزده خرداد تهران،بازار آهنگرها، به دنیا آمد.وی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه انتصاریه،گذراند و دوران متوسطه را در دارالفنون و البرز طی کرد.سال ۱۳۳۲ با رتبه ۱۵ در رشته الکترومکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران پذیرفته شد.سپس با دریافت بورس تحصیلی به دانشگاه تگزاس ای اند ام آمریکا رفت و درجه کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی برق کسب نمود.مدتی بعد برای اخذ درجه دکتری در رشته پلاسما فیزیک به دانشگاه برکلی ایالت کالیفرنیا رفت.دکتر چمران در کنار زبان فارسی به زبان‌های عربی، ترکی، فرانسوی، انگلیسی و آلمانی مسلط بود و در کنار دانش،به هنر نیز توجه داشت.

مصطفی چمران از سن پانزده سالگی در جلسه‌های تفسیر قرآن سید محمود علایی طالقانی حاضر می‌شد؛ وی همچنین در درس‌های فلسفه و منطق مرتضی مطهری و در دیگر جلسات نیز حضور پیدا می‌کرد. وی از نخستین اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران بود. در مبارزات سیاسی دوران مصدق،از دوره چهاردهم مجلس شورای ملی تا ملی شدن صنعت نفت شرکت فعال داشت.

چمران پس از اتمام تحصیلات و پس از تظاهرات پانزده خرداد توسط خسرو قشقایی به همراه ابراهیم یزدی، رهسپار مصر شد و به تأسیس اولین پایگاه آموزش جنگ‌های مسلحانه پرداخت.او به مدت دو سال، در زمان جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور مصر، سخت‌ترین دوره‌های چریکی و پارتیزانی را آموخت و به عنوان بهترین شاگرد این دوره شناخته شد.

در سال ۱۳۵۰ موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان، در سفری به تهران ضمن ملاقات با مهدی بازرگان و گزارش خدمات در لبنان،از تشکیل یک مدرسه در شهر صور خبر می‌دهد و از ایشان معرفی یک مهندس مجرب جهت اداره مدرسه را خواستار می‌شود. مهندس بازرگان،چمران را معرفی می‌نماید.پس از تماس موسی صدر با چمران،این امر مورد قبول او قرار گرفته و وی دوباره همه چیز را رها کرده و به سوی لبنان رهسپار می‌گردد.

در ناآرامی‌های کردستان برای مقابله با جدائی طلبانی که با دولت مرکزی می‌جنگیدند همراه با ولی‌الله فلاحی، به آن منطقه رفت.در ناآرامی‌های مریوان از طرف دولت موقت به مأموریت رفت و مدت ده روز در آن جا ماند و پس از برگزاری جلسات متعدد برای بازگشت امنیت به منطقه و حاکمیت دولت مرکزی با بزرگان شهر به توافق رسید.

چمران پس از حوادث کردستان به تهران احضار شد و از سوی روح‌الله خمینی به سمت وزارت دفاع منصوب شد.او در سمت وزیر دفاع بیش از ۱۲۰۰۰ نفر را از ارتش پاکسازی کرد. وی پس از استعفای دولت موقت، به کار خود در وزارت دفاع ادامه داد در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۹ چمران از سوی آیت‌الله خمینی به سمت مشاور شورای عالی دفاع ملی منصوب شد.چمران در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی از تهران به نمایندگی انتخاب شد

با آغاز جنگ ایران و عراق،چمران به جبهه جنگ عزیمت نمود و ستاد جنگ‌های نامنظم را بنیان نهاد. چمران در  نبرد با عراقی ها دلاوری ها و شجاعت های فراوانی به خرج داد و برای آزادی و پیروی ایران در میدان جنگ تمام توانش را گذاشت.

چمران در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ با اصابت ترکش خمپاره های دشمن از ناحیه پشت سر آسیب دید و در نهایت در بیمارستان سوسنگرد درگذشت و داستان زندگی اش به شکل غمناکی به پایان رسید.

صفحه45

2-به نظر شما هر یک از جمله های زیر چه پیامی دارد؟

جمله: سرود ملّی،خلاصه و فشرده ی افتخارات،عظمت ها و خواسته های یک ملّت است.

پیام: اهمیت فراوان سرود ملّی و نهفته بودن مفاهیم عمیق در دل آن

جمله:میهن دوستان تا آخرین قطره ی خون،در برابر دشمن پایداری خواهند کرد.

پیام: فداکاری افراد میهن دوست و گذشتن از جان برای حفظ سرزمینشان

جمله:صدای سرود زاغ بورها،سکوت کویر را شکست.

پیام: بلند بودن صدای زاغ بورها

صفحه46

3-با توجه به واژه‌ های داخل جدول،به سؤال‌ های زیر پاسخ دهید.

الف)کلمه ی بین کلمه ی«حمله ور»و«برافراشته»را بنویسید. تخت جمشید

ب)سمت چپ واژه ی«عظیم»چه واژه ای است؟ با

پ)واژه ای را که بالای واژه ی«گذرگاه»است،بنویسید. عظمت

ت)زیر واژه ی«سپاه»چه واژهای قرار دارد؟ و

ث)بعد از واژه ی«برافراشته»چه واژه ای است ؟ شکوه

ج)بالای واژه ی«یکسان»چه واژه ای است؟ خیره کننده اش

چ)آخرین واژه ی سطر اول چیست؟ مرکز

ح)واژه ی سمت راست کلمه ی«اجازه»را بنویسید.  فرمانروایی

خ)زیر واژه ی«لحظه»چه واژه ای است؟ این

د)واژه ای که با کلمه ی«سر»شروع می ‌شود،چیست؟ سرزمین

ذ)فعلی را که داخل جدول وجود دارد،پیدا کنید و بنویسید. بود

ر)واژه هایی را که به دست آوردید،به ترتیب کنار هم قرار دهید و جمله ی به دست آمده را بنویسید. 

تخت جمشید با عظمت و شکوه خیره کننده اش مرکز فرمانروایی این سرزمین بود.

حتما ببینید

حل تمرین پیام‌های آسمان نهم/ درس دوازدهم: جهاد

پیام‌های آسمان نهم: فعالیت کلاسی صفحه 134 در آیه بالا خداوند جهاد را به یک …

error: Content is protected !!