حل تمرین فارسی ششم/فصل پنجم،درس دوازدهم:دوستی

فارسی ششم ، صفحه ی ۸۶

درک مطلب 

۱. در دوستیابی چگونه رفتار می کنید؟

جواب۱: با مهربانی و صداقت رفتار میکنیم.خوبی یکدیگر را میخواهیم. با آمدن دوستان جدید دوستان قدیمی را فراموش نمیکنیم.قدر دوستانی که داریم را می دانیم. با افراد نیمه دوست با احترام وخوبی رفتار می کنیم تا در آینده با هم صمیمی شویم.

۲. منظور از” تدبیر ده تنه چون زور ده مرده باشد”چیست؟

جواب۲:یعنی فکرو چاره اندیشی ده نفر از فکر و تدبیر یک نفر بیشتر است همان طور که زور و قدرت ده نفر از زور یک نفر بیشتر است.

۳. با کسانی که “نیم دوست” هستند چگونه باید رفتار کرد ؟چرا؟

جواب۳:باید با خوبی و با مهربانی و احترام با آن ها رفتار کنیم تا کم کم باهم دوست و صمیمی شویم.

۴.افرادی که در کارها با دیگران مشورت می کنند چه فرقی با آنهایی دارند که مشورت نمی کنند؟

جواب۴: همانطور که فکر و اندیشه چند نفر از فکر و اندیشه یک نفر بیشتر است به همین دلیل افرادی که در کارها با دیگران مشورت می کنند موفق تر از افرادی هستند که مشورت نمی گیرند . احتمال موفقیت آنها در کارها بیشتر است و کمتر آسیب می بینند.چون از تجربیات دیگران استفاده می کنند.

[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]

 

صفحه ۸۷

گوش کن و بگو 

به قصه “یک قطره عسل” با دقت گوش دهید و سپس درباره پرسش های زیر گفتگو کنید.

۱. سگ شکاری از نظر ظاهر چه ویژگی هایی داشت ؟

جواب۱:لاغر ، دست و پای باریک ودراز

۲.شکارچی چگونه به وجود عسل پی برد؟

جواب ۲: روزی که شکارچی برای شکار آهو به کوهستان رفته بود. دید که در اطراف غار زنبورهای عسل پرواز میکند و هم اینکه از شکاف بین سنگ ها عسل می چکد از اینجا فهمید که زنبورها ی عسل آن جا خانه دارند.

۳.شکارچی با دیدن عسل چه تصمیمی گرفت؟

جواب۳: که هر روز به آنجا بیاید و مقداری عسل بردارد و در شهر بفروشد

۴.شکارچی چگونه موفق شد که کوزه اش را از عسل پر کند؟

جواب۴: سر وصورتش را خوب پوشاند و لباس هاشو کاملا جوری محکم بست که زنبورها داخل لباسش نرود.

۵.مرد بقال بعد از چشیدن عسل چه گفت؟

جواب۵: آفرین بر تو و بر این عسل من همیشه چند جور عسل موجود دارم اما این عسل از همه آنها بهتر است.

۶ّمرد بقال چگونه وزن عسل درون کوزه را به دست آورد؟

جواب۶: کوزه عسل را روی ترازو گذاشت و وزن کرد.

۷.علت شکسته شدن سر مرد بقال چه بود؟

جواب۷: شکار چی کوزه عسل را بر سر مرد بقال شکاند.

۸.چرا قاضی گفت :”سگ و راسو را نمی توان مجازات کرد”؟

جواب۸: چون هر دو حیوان هستند.

۹.باسوادی و وظیفه شناس بودن چه سودی دارد؟

جواب۹: باعث میشود که ما کارها را درست وبه بهترین شکل انجام بدهیم و کاری را بیهوده انجام ندهیم و موفق باشیم.

۱۰.چگونه می توان از دعوا و زد و خورد پیشگیری کرد؟

جواب۱۰:وقتی که اختلاف ها کم است همانجا آنها را حل کنیم و نگذاریم زیاد شوند.

صفحه ۸۹

خوانش و فهم 

۱.مفهوم بیت “فجرتا سینه آفاق شکافت/ چشم بیدار علی خفته نیافت” چیست؟

جواب۱:صبح شد اما علی(ع) نخوابید :علی شب زنده دار بود.

۲.در بیت “دست در دامن مولا زد در که علی بگذر و از ما مگذر” واژه هایی که مشخص شده است، با چه آهنگی خوانده می شود؟

جواب۲:

در مولا : تکیه روی هجای دوم است

در علی :باید بصورت منادا (ای علی) خوانده شود.

حتما ببینید

حل تمرین فارسی نهم/فصل دوم،درس چهارم:هم نشین

فارسی نهم ، صفحه ی ۳۳ خود ارزیابی ۱. در متن درس چه کسانی به …

error: Content is protected !!