حل تمرین فارسی هفتم/فصل چهارم،درس نهم:نصیحت امام

فارسی هفتم ، صفحه ی ۸۴

خود ارزیابی

۱.چرا دانش آموزان از نصیحت کردن امام خودداری کردند؟

جواب۱: چون معتقد بودند امام از همه ی گناهان به دور است .

۲.چگونه می توان برای اسلام و جمهوری اسلامی و کشور مفید بود؟

جواب ۲: با انجام کارهای پسندیده ، احترام به والدین ، خوب درس خواندن ، عمل به وظایف اسلامی وانسانی ، نیکو کردن اخلاق

۳.درباره عبارت “حرم ، دل را آرام می کرد و مدرسه اندیشه اش را” توضیح دهید .

جواب ۳:  در حرم روحش آرام می شد و ایمانش زیاد می شد.ودر مدرسه چون پاسخ سوالات علمی اش را می گرفت اندیشه اش آسایش میافت . اشاره به علاقه مندی و اعتقادو وابستگی وی به دین واعتقادات دینی و علم دارد.

کار گروهی 

۱.درباره ی یکی از بزرگان محله زندگی خودتان گفت و گو کنید.

جواب ۱: میرزا کوچک خان جنگلی

او مبارز ملی گرا ، رهبر جنبش جنگل و از مبارزان انقلاب مشروطه و همچنین رییس جمهور جمهوری سوسیالیستی گیلان  واز اهالی رشت بود.

۲.قسمت هایی از کتابی را که درباره زندگی یکی از دانشمندان یا شهیدان است در کلاس بخوانید و درباره آن گفتگو کنید.

کتاب آشنایی با گالیله

قسمت هایی ازین کتاب را میخوانیم:

” اعضای این انجمن را دانشمندان و متفکرانی تشکیل می دادند که به هیچ دانشگاهی وابسته نبودند و هیچ تعهدی برای حمایت و طرفداری از کسی نداشتند. در ضیافت شامی که با حضور گالیله در این انجمن برپا شد ، اولین بار و به طور تصادفی از واژه ی تلسکوپ استفاده شد. یکی از دوستان قدیمی روبرتو بلارمینو بود که در آن زمان کاردینال شده بود و عضو دادگاه تفتیش عقاید بود.در این ملاقات کدورت کوچکی  میان این دو دوست به وجود آمد .گالیله محتاطانه  به بلارمینو اشاره کرده بود که مشاهدات نجوم و کیهان شناسی کپرنیکی را که بر اساس آن زمین به دور خورشید میچرخد شد تأیید می‌کند. بلارمینو نامه‌ای به دادگاه تفتیش عقاید نوشته تا تحقیق شود که آیا گالیله به طور رسمی نظر کپیرنیک را تدریس کرده است یا نه ولی موضوع در آنجا مسکوت ماند و بعد ها باعث محکومیت گالیله شد. گالیله بعد از بازگشت به فلورانس همچنان به مشاهدات ستاره‌شناسی خود ادامه داد.او قصد داشت از تغییر موقعیت قمر های مشتری به عنوان نوعی ساعت نجومی استفاده کند به گونه ای که دریانوردان بتوانند طول جغرافیایی و زمان را به ترک آن کمک کنند. این دقیقاً همان مشکلی بود که دریانوردان در قرن هفدهم میلادی با آن مواجه بودند .گالیله در همین زمان مطالعاتی در مورد هیدرواستاتیک انجام داد و نتایج مطالعات اش را در کتاب کوچکی نوشت که در ۱۶۱۲ میلادی دوباره به چاپ رسید.”

صفحه ی ۸۵

نوشتن

۱. در لوله های زیر مسند را مشخص کرده مسند مناسب دیگری جایگزین آن کنید .

_ علامه جعفری کنجکاو بود.

مسند : کنجکاو و جایگزین آن: دقیق / باهوش/دانا

_ او شیفته طبیعت است .

مسند : شیفته  و جایگزین آن : عاشق/ خالق

۲. برای هر یک از گزینه های زیر دو کلمه هم خانواده بنویسید.

  • درس

تدریس ، مدرسه ، دروس

  • سعادت

سعید ، مسعود ، مساعدت

  • راضی

رضایت ، مرضیه

  • طبیعت

طبع ، طبایع ، طبیعی

۳.با حروف درهم ریخته زیر واژه هایی بنویسید که ارزش املایی داشته باشند و در متن درس به کار رفته باشند.

 ج  ح م  ر  ه ض ی ت 

جواب:

حرم

حضرت

حجره

ضریح

محضر

۴.با توجه به معنی املای صحیح واژه را انتخاب کنید. الف) نصیب  ،   نسیب  = قسمت

جواب الف)  نصیب

ب)گشت وگزار ، گشت وگذار  = گردش 

جواب ب) گشت و گذار

حتما ببینید

حل تمرین پیام‌های آسمان نهم/ درس دوازدهم: جهاد

پیام‌های آسمان نهم: فعالیت کلاسی صفحه 134 در آیه بالا خداوند جهاد را به یک …

error: Content is protected !!