حل تمرین پیام‌های آسمان هفتم/ درس هفتم: برترین بانو

پیام‌های آسمان هفتم: فعالیت کلاسی صفحه 81

به نظر شما چرا با وجود اینکه داشتن دختر در میان مردم آن دوران مایه ننگ بود، خداوند به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرزند دختر عطا کرد؟

خداوند در آن زمان که داشتن دختر مایه ننگ بود و زن بی ارزش تلقی می‌شد به یهترین بنده خود دختر عطا کرد تا این رسم غلط از بین برود زیرا به گفته پیامبر صلی الله علیه و آله دخترشان مایه خیر و برکت و شادی در زندگیشان بود.

 

پیام‌های آسمان هفتم: فعالیت کلاسی صفحه 83

به نظر شما چرا خداوند با خوشحالی حضرت فاطمه سلام الله علیها خشنود و با خشم ایشان، خشمگین می‌شود؟ درباره این موضوع با هم‌کلاسی هایتان صحبت کنید.

بنا به فرموده پیامبر اکرم (ص): خداوند فاطمه را دوست دارد و دوستداران فاطمه را نیز دوست دارد، خداوند با خشنودی فاطمه خشنود و با خشم او خشمگین می‌شود.

 

پیام‌های آسمان هفتم: فعالیت کلاسی صفحه 86

با توجه به آیات ذیل که ویژگی‌های مومنان را ذکر کرده است، بگویید هر آیه به کدام قسمت داستان اشاره دارد؟

  • دیگران را بر خویش ترجیح می‌دهند هر چند خود نیازمند باشند: کمک کردن به پیرمرد
  • هرگز به نیکی راستین دست نمی‌یابید مگر آن‌که از آن‌چه دوست دارید انفاق کنید: دادن گردنبند ارزشمند به پیرمرد
  • هرکس کار نیکی کند بهتر از آن پاداش می‌گیرد: بازگشت گردنبند به حضرت زهرا (س)

 

پیام‌های آسمان هفتم: خودت را امتحان کن صفحه 87

1- چرا حضرت زهرا سلام الله علیها هرگز از امیرالمومنین چیزی درخواست نمی‌کرد؟

به خاطر این بود که مبادا چیزی از حضرت علی (ع) بخواهند و ایشان نتوانند آن را فراهم کنند و از این شرایط ناراحت و شرمنده شوند.

2- دلیل ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها با امیرالمومنین، با وجود اینکه خواستگاران ثروتمندی داشت، چه بود؟

ایشان به ایمان بیش‌تر از ثروت اهمیت می‌دادند.

3- پنج مورد از ویژگی‌های اخلاقی حضرت فاطمه سلام الله علیها را بنویسید.

  • باایمان
  • با حیا و عفیف
  • علاقه شدید به پیامبر
  • ساده زیستی
  • بخشنده
  • اهمیت دادن به خانه و خانواده
  • حضور در اجتماع

 

پیام‌های آسمان هفتم: پیشنهاد صفحه 87

با مراجعه به یکی از تفسیرهای قرآن کریم، بگویید سوره کوثر چه ارتباطی با محتوای این درس دارد؟

پس از آن که پسران پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله به نام‌های قاسم و عبدالله دار فانی را وداع گفته و رحلت نمودند، دشمنان بسیار خوشحال شدند و گفتند او دیگر نسل و ادامه‌ای ندارد و «ابتر» است.

از آن جا که «مال و بنون»، یعنی زیادی اموال و پسران افتخار، اتکا و ارزش قوم جاهل بوده و هست، نداشتن فرزند پسر را به عنوان یک نقطه‌ی ضعف بزرگ مطرح کرده و به ضد تبلیغ و جوّسازی علیه شخصیت آن حضرت پرداختند و سعی نمودند اذهان عمومی را نسبت به آینده ناامید کنند. (همان روش امروز)

ابتدا عاص بن وائل سهمی که از دشمنان آن حضرت بود گفت: نسل او قطع شد و او «ابتر» و بی عقبه است.  ولیدبن مغیره، ابوجهل، عقبه بن ابی محیط، کعب بن اشرف و ابو لهب نیز یه او پیوسته و این شماتت را تکرار و فرافکنی می‌کردند. (سیوطی، 1993م: ج6، ص403 – آلوسی، 1405ق: ج3، ص403 و اکثر تفاسیر شیعه و سنّی ذیل سوره کوثر)

خداوند متعال در پاسخ این جوّسازی‌ها در مقام فعل ، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به ایشان عطا داشت و در کلام وحی بدان تصریح نمود.

ابتدا خبر از اعطای این خیر کثیر داد و فرمود:

«إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» – ما به تو خیر کثیر را عطا کردیم.

سپس در آیه‌ای کوتاه چند امر و درس بزرگ داد. فرمود که به پاس چنین اعطایی نماز بخوان – در نمازت خلوص کامل داشته باش و برای ربّت نماز بخوان و در ضمن شتری را نحر (قربانی) کن.

«فَصَلِّ لِرَبّکَ وَانْحَرْ» – پس برای پروردگارت نماز گزار و قربانی کن.

سپس برای این که برخی (مانند بسیاری از مفسران مذاهب دیگر) نگویند که منظور و مقصود از «کوثر» توحید، قرآن، کثرت اصحاب، نور قلب پیامبر، تداوم شفاعت ایشان و … می‌باشد، بدون فاصله‌ای فرمود که آنها خودشان بی‌عقبه و ابتر هستند. یعنی این «کوثر»ی که به تو عطا کردم ، نه تنها سبب است که تو بی‌نسل و بی‌عقبه نباشی، بلکه خود آنها بی‌عقبه خواهند بود.

«إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» – به درستی که او (دشمنت – عاص بن وائل و هم سویان) خود بی‌تبار و بی عقبه خواهد بود.

و البته خوب است بدانیم که عاص بن وائل ده پسر داشت که هیچ یک برای او باقی نماندند.

الف – ابن ابی الحدید معتزلی می‌نویسد: «عمرو بن عاص نامه‌ای به امیرالمومنین فرستاد که در آن مواردی را بر آن حضرت عیب گرفته بود. از جمله آن که امام (علیه السلام) حسن و حسین را دو فرزند رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می‌داند.

پس امام به پیک عمرو بن عاص گفت: به شانی بن شانی بگو: اگر حسن و حسین فرزندان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نبودند در این صورت پیامبر(صلی الله علیه و آله) ابتر می‌بود. در حالی که خداوند ابتر بودن را از پیامبر(صلی الله علیه و آله) نفی کرده و به دشمن او نسبت داده است، همانگونه که پدرت گمان می‌برد.» (ابن ابی الحدید، 1378ق: ج20، ص334)

ب – فخر رازی که از اکابر علمای اهل تسنن است می‌نویسد: معنای سوره این است که خداوند به پیامبر نسلی می‌دهد که در طول زمان باقی می‌ماند . بنگر چه تعداد از خانواده وی کشته شدند، در حالی که عالم از فرزندان رسول خدا مملو و آکنده است و هیچ کس از خاندان بنی امیه نمی‌تواند با وی در این زمینه برابری نماید، و نیز دقت کن که چگونه از نسل پیامبر، علمای بزرگواری مانند باقر، صادق، کاظم، رضا، و نفس زکیه پدیدار شدند. (تفسیر الفخر الرازی، ج32، ص124)

ج – ادیب و لغت شناس قرآنی بزرگ، راغب اصفهانی می‌نویسد: «… معلوم می‌شود که مراد از «کوثر»، همان عامل بقای نسل و ذریه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است که مصداق آن ، حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) خواهد بود .

به عبارت بهتر کوثر جز فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و فرزندانش مصداق دیگری ندارد و سایر معانی کوثر که مفسران به آن اشاره کرده‌اند مثل شفاعت، نهری در بهشت و حوض بهشت، خیر کثیر، کثرت اصحاب و کثرت امت ، همه از باب جری و انطباق است.»(عثمان محمد، 1410ق: ص17)

د – هر چند که ملاک و شاخص ما بیانات معصومین علیهم‌السلام می‌باشد و هیچ دلیلی ندارد که هر موضوعی را با استناد به احادیث منقول در منابع اهل سنّت به اثبات رسانده یا قبول نماییم، اما اقوال علما، راویان و مفسرین اهل سنّت در کتب معتبرشان در مقام و شأن ایشان و نیز سوره کوثر بسیار است که برای اطمینان دل آنها و اتمام حجّت (چند نمونه) بیان گردید.

 

پیام‌های آسمان هفتم: الهی صفحه 88

ای خدای خوبی‌ها ما را چشم به هم زدنی به حال خود وامگذار.

 

حتما ببینید

حل تمرین انگلیسی هفتم/درس هشتم

انگلیسی هفتم ، صفحه ی ۴۵   listening and reading listen to the conversation and …

error: Content is protected !!