حل تمرین فارسی هشتم/فصل چهارم،درس دهم:قلم سحر آمیز
فارسی هشتم ، صفحه ی ۷۸
خودارزیابی
۱.سید جمال الدین اسدآبادی در چه زمینه هایی استعداد داشت؟
جواب۱: در مسائل سیاسی و شناخت دشمن ، استعداد یادگیری زبان و تسلط به زبان انگلیسی فرانسه وعربی
۲.چه رابطه ای بین شعر حافظ و نقاشی کمال الدین بهزاد بود؟
جواب۲: هردو صحنه ی اوج گرفتن پرنده را نشان میداد یکی در نقاشی ودیگری در شعرش
۳.چرا روحانیت و چهره های علمی _فرهنگی تاثیر بیشتری در جامعه دارند؟
جواب۳: چون مردم به این دو گروه اعتماد دارند ودر حل مشکلات مربوطه به آنان و راهکارهایشان مراجعه میکنند.
گفت وگو
۱. درباره ی تاثیر دونامه ی میرزای شیرازی و سیدجمال گفت وگو کنید.
جواب۱:این دونامه باعث شد توطئه دشمن رو شود وتنباکو در ایران تحریم و دشمن ناکام شد.
۲.از دیوان حافظ،متن شعر “ای هد هد صبا به سبا می فرستمت…”را بیابید در گروه بخوانید وقافیه های آن را مشخص کنید.
جواب۲: ای هدهد صبا به سبا می فرستمت/ بنگر که از کجا به کجا میفرستمت
حیف است طایری چو تو در خاکدان غم / زین جا به آشیان وفا می فرستمت
در راه عشق مرحله قرب و بعد نیست/ میبینمت عیان و دعا میفرستمت
هر صبح و شام قافله ای از دعای خیر/ در صحبت شمال و سبا می فرستمت
تالشکر غمت نکند ملک دل خراب /جان عزیز خود به نوا میفرستمت
ای غایب از نظر که شدی همنشین دل/می گویمت دعا و ثنا میفرستمت
در روی خود تفرج صنع خدای کن / کایینه ی خدای نما می فرستمت
تا مطربان ز شوق منت آگهی دهند /قول وغزل به ساز و نوا میفرستمت
حافظ!سرود مجلس ما ذکر خیر توست/بشتاب هان که اسب وقبا میفرستمت
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
فارسی هشتم ، صفحه ی ۷۹
فعالیت های نوشتاری
۱.در متن درس ،دو واژه بیابید که شکل گفتاری و نوشتاری آن ها مانند “شنبه” متفاوت باشد.
جواب۱: استانبول (که می گوییم استامبول)
وقتی (که می گوییم وختی)
۲. در هر یک از جمله های زیر گروه اسمی و وابسته های آن را مشخص کنید .
- شعر زیبا،هم در گزینش لفظ و هم در بیان معنا توجه مخاطب را برمیانگیزد.
وابسته | هسته | گروه اسمی |
زیبا | شعر | شعر زیبا |
لفظ | گزینش | گزینش لفظ |
معنا | بیان | بیان معنا |
- میرزای بزرگ مرجع شجاع، فتوای تاریخی را نوشت.
وابسته | هسته | گروه اسمی |
بزرگ | میرزا | میرزای بزرگ |
شجاع | مرجع | مرجع شجاع |
تاریخی | فتوا | فتوای تاریخی |
۳.در نمونه های زیر جناس ها را بیابید.
_ الهی چون تو حاضری چه جویم و چون تو ناظری چه گویم؟
جواب:(حاضر ، ناظر ) (جویم ، گویم)
_ سرو چمان من چرا میل چمن نمی کند/همدم گل نمی شود،یاد سمن نمی کند.
جواب: (چمان ، چمن) (چمن ، سمن)
_نه هر چه به قامت مهتر ، به قیمت بهتر
جواب: (قامت ،قیمت) (مهتر،بهتر)