حل تمرین فارسی هشتم/فصل پنجم،درس دوازدهم:شیرحق
فارسی هشتم ، صفحه ی ۹۰
خود ارزیابی
۱.دربیت اول به کدام صفات حضرت علی (ع) اشاره شده است؟
جواب۱: خالص بودن عملش برای خدا ، شیر حق ، منزه از دغل
۲. کدام بیت با مفهوم عبارت “العمال بالنیات”مناسبت دارد؟
جواب۲: بیت ششم ؛ گفت من تیغ از پی حق میزنم/بنده ی حقم نه مامور تنم
۳.مولوی در بیت نهم به چه نکته ای تاکید دارد؟
جواب۳: نماز ، کسی که اهل نماز نباشد در برابر آسیب هایی مثل خشم و هوی و هوس دنیوی و حرص و طمع شکست می خورد.
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
فارسی هشتم ، صفحه ی ۹۱
گفت وگو
۱.حدیثی از پیامبر اسلام بیابید که درآن به مفهوم مصراع “افتخار هر نبی و هر ولی” اشاره شده باشد سپس در کلاس درباره ی آن گفت وگو کنید.
جواب۱: من کنت مولا فهذا علی مولاه اللهم وال من والاهو عاد من عاداه
هرکس من مولا وپیشوای اویم پس اینک علی مولا و پیشوای اوست خدایا دست بدار هرکه اورا دوست دارد و دشمن بدار هر که اورا دشمن دارد.
یا حدیث دیگر:
یا علی انت اخی فی الدنیا والاخره
ای علی تو برادرم در دنیا وآخرت هستی
۲.درباره ی راه های درست مبارزه با خشم نابه جا با دوستان خود گفت وگو کنید.
جواب ۲: در هنگام عصبانیت تصمیم نگیریم ، سعی کنیم محیط را ترک کنیم ، سکوت کنیم ،چند قدم راه برویم و…
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
فارسی هشتم ، صفحه ی ۹۲
فعالیت های نوشتاری
۱.برای هر یک از واژه های زیر دو هم خانواده بنویسید.
اخلاص
خالص ، خلوص
حق
حقوق ، احقاق
مامور
امر ، آمر ، امور
۲.معادل معنایی واژه ی “اسد” را از متن درس بیابید و با آن یک تشبیه بسازید و ارکان آن را مشخص کنید.
جواب۲: یعنی شیر ؛ علی در راه دین مانند اسد شجاع بود.
علی =مشبه
مانند= ادات تشبیه
اسد=مشبه به
شجاع =وجه شبه
۳.جاهای خالی نمودار زیر را با نوشتن کلمات مناسب کامل کنید.
گروه اسمی
وابسته پیشین | هسته | وابسته ی پسین |
صفت پرسشی | اسم | صفت بیانی |
کدام | کتاب | آموزنده |
چند | دستمال | تمیز |
۴.گروه های اسمی مشخص شده در جمله های زیر را به هسته و وابسته تجزیه کنید ودرجدول قرار دهید.
- چه انشای زیبایی رانوشته ای !
- عجب لباس گران قیمتی را به فقیر بخشیدی!
- چه پرسش دقیقی از معلم پرسیدی !
گروه اسمی
وابسته پیشین | هسته | وابسته ی پسین |
صفت تعجبی | اسم | صفت بیانی |
چه | انشای | زیبایی |
عجب | لباس | گران قیمتی |
چه | پرسش | دقیقی |